Piše: Marija Milanović, Represent Academy
Početak 2025. AI je postao centralni stub i vizija strategije kompanija, što je i istraživanje kompanije PwC potvrdilo sa brojkama koje kažu da je kod 49% tehnoloških lidera veštačka inteligencija potpuno integrisana u osnovnu poslovnu strategiju, a kod trećine u proizvode i usluge. Usvajanje EU AI akta u februaru ove godine samo je učvrstilo poziciju AI u svim segmentima poslovanja. Oni koji su ostali po strani kao oprezni posmatrači sa početka godine i odlučili da tako ostanu i dalje, doveli su čak i svoje revidirane strategije u rizik, a firme izložili dodatnom pritisku i opciji da budu „nebitne na tržištu“.
AI u poslovnim strategijama
Kada kažemo veštačka inteligencija u strategijama, obuhvatili smo previše širok i opšti pojam. Ako niste uspeli da uvrstite veštačku inteligenciju do sada u svoje procese, mnogo je jednostavnije vezivati se za male promene koje donose AI alati kroz implementaciju u procese čiji test neće „boleti“. Pa hajde da zajedno pogledamo kako naše invoirane strategije do kraja godine mogu da budu poboljšane i u skladu sa trendovima koji slede.
Od malih pobeda do transformacije
Ako ste primetili da je vaša strategija trebala da bude promenjena, ne krećite od megalomanskih projekata. Teško da će ceo kolektiv dobro i jednako prihvatiti izmene i dodatke koje AI donosi sa sobom. Prava vrednost AI ne dolazi samo iz velikih “moonshot” projekata, već i iz niza manjih, odmah merljivih i vidljivij unapređenja:
- 20–30% brži izlazak proizvoda na tržište – ovo je realno za izvesti čak i u drugoj polovini poslovne godine. Pogledajte rezultate, napravite analizu, vidite gde je „zakočilo“, i evo male pobede.
- Rast produktivnosti i prihoda – uvođenje AI alata kao pilot projekat određenim timovima i segmentima poslovanja daje novi elan i boost. Ovo je možda najmerljivije u kreativnim industrijama, gde su timovi koji su počeli da koriste AI bili zainteresovaniji, inovativniji i brži u dolasku do rešenja i ideja. Rast produktivnosti, je svakako u korelaciji sa rastom prihoda.
- Postepena transformacija kroz sve procese – nema potrebe da celokupno poslovanje prevedete odjednom. Dovoljno je da do kraja godine par timova koristi i ima implementiran AI u okviru svog posla i aktivnosti. „Zaraza“ koju će oni preneti lako će se proširiti i na ostale sektore, ako smisao i rezultati opravdaju uvođenje AI-ja u posao.
Ključne oblasti u kojima AI menja strategiju, čak i u drugoj polovini godine
1. Prediktivni uvidi za stratešku agilnost – AI može analizirati ogromne količine podataka kako bi predvideo potražnju, identifikovao trende i optimizovao cene. I ovo ne mora da zahteva da celikupan finansijski ili prodajni tim koristi odjednom AI alate i pomoć. Zadužite par kolega koji će raditi na ovome, a ostali neka podrže i na osnovu reultata promene i unaprede procese.
Primer: e-commerce platforma predviđa sezonsku potražnju proizvoda i usluga, a na osnovu toga može optimizovati zalihe, marketing i nabavku mesecima unapred.
2. Personalizacija korisničkog iskustva
Kombinacija chatbotova i AI agenata, sentimenta analiza i sistema preporuke može omogućiti brendovima i firmama (od računarske do sportske opreme i usluga) da prodajnu komunikaciju na vreme isprave, preurede i puste u realizaciju.
Primer: aviokompanija koristi AI za automatski predlog preusmeravanja leta, ili rezervacije lounge pristupa na osnovu preferencije svakog putnika ponaosob.
3. Operativna efikasnost
Od obrade faktura do kontrole kvaliteta u proizvodnji – AI preuzima repetitivne zadatke (izdavanje faktura za mesečne usluge prema višegodišnjim ugovorima) , dok ljudi fokus prebacuju na kreativne i strateške aktivnosti.
Primer: AI u proizvodnim linijama može otkriti greške mnogo brže od ljudi koji prate proces i proizvode na traci. Ovim brže otklanjamo škart i spečavamo veći zastoj u proizvodnji.
4. AI agenti — digitalni članovi tima – zašto da ne
Nova digitalna radna snaga. Isprobajte na sopstvenom primeru novog „digitalnog“ kolegu koji će umesto vas voditi inicijalnu komunikaciju kada su samo potrebni osnovni podaci korisniku koji se tek čekirao (nije svaki kontakt kupac, ne troši ti vreme na segmentaciju). Vi preuzmite kada je potrebna kastmizacija usluge ili proizvoda. Ljudi i dalje vode i nadgledaju proces, a svoju pažnju usmeravaju ka kreativnim i složenim zadacima.
5. Održivost i ESG ciljevi
AI optimizuje potrošnju energije (znam da će se ovde povesti diskusija o tome koliko Chat GPT troši struje), ali automatizacija prikupljanja podataka od malih dobavljača primera radi, olakšava analizu potrošnje goriva, sirovina, vremena i daje vam uvide za mere korekcije. Da ne govorimo o tome što će planiranje ruta isporuke doprineti smanjenom uticaju na životnu sredinu.